کلینیک شهاب

مراقبت های بعد از درمان

مراقبت های پس از ترمیم کامپوزیت

۱- بلافاصله بعد از ترمیم کامپوزیت ، خوردن و آشامیدن منعی ندارد.
۲- بی حسی ناحیه ترمیم ممکن است چند ساعت طول بکشد ، مراقب باشید لب و گونه خود را ناخواسته گاز نگیرید و زخمی نکنید.
۳- ازخوردن چای پررنگ ، نوشابه مشکی و غذا های رنگی به مدت ۲ – ۳ روز خودداری کنید ، در صورت عدم توجه و استفاده ، بلا فاصله مسواک بزنید.
۴- در صورت بلند بودن یا زبر بودن ترمیم دندان در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید.
۵- استفاده از نخ دندان و مسواک بلا فاصله بعد از ترمیم کامپوزیت بلا مانع است ، البته در صورتی که برای نخ دنــدان کشیدن دچار مشکل شدید به دندانپزشک مراجعه کنید.
۶- بعد از ترمیم دنـدان ، احتیاجی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست ، ولی در صورت بروز درد مختصر خوردن مٌسکِن بلا مانع است.
۷- شاید ترمیم کامپوزیت بعد از چند مـاه دچار درجاتی از تغییر رنگ شود ، که این امر تا حد زیادی به رژیم غذایی شما بستگی دارد.
۸- دنــدانی که ترمیـم میشود به معنای آن نیست که دچار پوسیدگی نمی شود ، بلکه باید بهداشت را بیشتر رعایت کنید و برای کنترل ترمیم ها هر ۳ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید .
۹- هنرمندترین دستان نمی توانند خلقت بدیع خداوند را به شما برگردانند…در حفظ دندانهای خود و رعایت بهداشت کوشا باشید.
۱۰- روشهایی وجود دارد که با کمک آنها می توانید از پوسیدگی دندانهای شیری و دائمی پیشگیری کنید . از کلینیک شهاب در این مورد جویا شوید.

بسته بندی در هر شکل، اندازه، ماده و هر رنگی وجود دارد. این اولین برداشتی است که ما از یک محصول می کنیم و در عین حال نمایانگر کل برند است. بسته بندی یک محصول همانطور که میتواند قاتل برند شما باشد، میتواند با ظاهری جذاب، مد روز و خلاقانه خود را به راحتی به مصرف کننده نهایی بفروشد. به عبارتی دیگر در هنگام خرید حضوری آن چیزی که بیش از همه عوامل بر مخاطب تاثیر گذار است، لمس مستقیم محصول میباشد.

به همیل علت، بیزینس های موفق و صنعتگران همیشه در تلاش بوده اند تا با بسته بندی مناسب، کیفیت کالای خود را  نزد مشتری نمایان سایزند. مجموعه پاژ پارس در این زمینه مفتخر است که انتخاب بهترین های صنعت و بیزینس برای بسته بندی  محصولاتشان بوده است.

مراقبت های پس از ترمیم آمالگام

۱- بعد از ترمیم آمالگام حداقل به مدت یک ساعت و نیم از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا یک روز بعد از ترمیم آمالگام وسیع از جویدن غذا در سمت ترمیم خودداری کنید .
۲- بی حسی ناحیه ترمیم ممکن است چند ساعت طول بکشد مراقب باشید لب و گونه خود را نا خواسته گاز نگیرید و زخمی نکنید.
۳- بعد از ترمیم عمیق دندان حداقل به مدت دو هفته و در برخی مواد تا دو ماه باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد و خیلی گرم خودداری کنید .اگر دندان بعد از ترمیم بیش از یکماه به سرما یا گرما حساس بود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی درد و حساسیت بعد از ترمیم بدلیل شرایط روحی، اختلال خواب و سایر مسائل می تواند طولانی باشد/ لطفا از دندانپزشک خود در این مورد سوال کنید.
۴- بعد از ترمیم دندان ، احتیاجی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست ، البته در صورت بروز درد مختصر، خوردن مٌسکِن بلا مانع است.
۵- در صورت بلند بودن یا زبر بودن ترمیم دندان در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید.
۶- بعد از یک روز می توانید در ناحیه ترمیم از نخ دندان استفاده نمایید، در صورتی که پس از این مدت برای کشیدن نخ دندان دچار مشکل شدید به دندانپزشک مراجعه نمایید.
۷-درصد زیادی از دوام ترمیم آمالگام به مراقبتهای بهداشتی خود شما بستگی دارد . مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهانشویه از اجزای اصلی رعایت بهداشت دهان و دندان است .
۸-دندانی که ترمیم میشود به معنای آن نیست که دچار پوسیدگی نمی شود ، بلکه باید بهداشت را بیشتر رعایت کنید و برای معاینه و کنترل ترمیم ها هر ۳ ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه نمایید .
۹- هنرمندترین دستان نمی توانند خلقت بدیع خداوند را به شما برگردانند…در حفظ دندانهای خود و رعایت بهداشت کوشا باشید.
۱۰- روشهای وجود دارد که با کمک آنها می توانید از پوسیدگی دندانهای شیری و دائمی پیشگیری کنید . از کلینیک شهاب در این مورد جویا شوید.

مراقبت های پس از درمان ریشه

۱- در صورت تجویز دارو (مسکن – آنتی بیوتیک ) آن را به موقع مصرف کنید.
۲- تا دو ساعت پس از درمان ریشه از خوردن خودداری نموده و تا ۲۴ ساعت از سمت دیگر دهان برای صرف غذا استفاده کنید.
۳- برای چند روز اول بعد از درمان ریشه ( میانگین ۱۰ روز ) درد دندان طبیعی است وباید صبور باشید .
۴- اگر احساس کردید پانسمان یا پرکردگی شما بلند است در اسرع وقت جهت اصلاح آن به دندانپزشکی مراجعه کنید .
۵- ممکن است تا یک ماه بعد از درمان ریشه،دندان هنگام جویدن غذا (یا بهم خوردن دندانها)حساس باشد که به مرور کاهش می یابد، در صورت تداوم درد بیش از یک ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
۶- در صورت علایم آبسه دندانی ،تب ، بی حالی و … استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک به هیچ عنوان مجاز نیست ، بلکه در اولین فرصت با دندانپزشک خود تماس بگیرید .
۷- لطفا شرایط بعد از درمان ریشه دندان خود را با معالجه ریشه دندان دیگران یا حتی دندان های دیگر خودتان مقایسه نفرمایید، چرا که احساس درد بر اساس شدت التهاب ، عفونت قبلی کانالها ، تعداد کانالها ، وضعیت روحی روانی فرد و میزان تماس دندانها با فک مقابل در افراد مختلف متفاوت است .
۸- دندانی که درمان ریشه میشود به علت نداشتن عصب به پوسیدگی ، سرما و گرما حساس نبوده ودر صورت عدم رعایت بهداشت براحتی پوسیده می گردد و در غفلت و بی خبری ممکن است از دست برود ، لذا در مسواک زدن و نخ دندان تلاش مضاعفی داشته باشید و کنترل ۶ ماهه توسط دندانپزشک را فراموش نکنید .
۹-دندانی که درمان ریشه شده است باید در اسرع وقت ترمیم یا روکش شود، حتما از کلینیک برای تنظیم نوبت سوال فرمایید.
۱۰- در صورتی که دندان دارای پرکردگی وسیع باشد جهت جلوگیری از شکستگی دندان وعود پوسیدگی دندان را روکش نمایید .
۱۱- در ۳ تا ۱۳ درصد موارد بعد از انجام یک درمان ریشه موفق ، دردی مبهم که ناشی از آسیب به عصب می باشد باقی می ماند که در بسیاری از موارد نیز قابل پیشگیری نمی باشد، در صورت بروز این حالت نیاز به مشاوره های روانپزشکی و درمان های ویژه وجود دارد.

مراقبت های پس از کشیدن و جراحی دندان

۱- تکه گاز گذاشته شده در محل دندان کشیده شده را حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید.
۲- از مک زدن محل زخم و خالی نمودن آب دهان (تف کردن)به مدت یک روز جدا خودداری کنید ، در افراد مستعد خونریزی گاهی تا یک هفته نباید تف کرد و نباید با مکش سعی در تخلیه دهان نمود.
۳- جهت تسکین درد مسکن تجویز شده را قبل از، از بین رفتن بی حسی استفاده نمایید.
۴- توجه داشته باشید به علت طولانی بودن زمان بی حسی (حدود ۳ساعت ) و بی حس بودن بافتهای نرم اطراف دندان ،لب ،گونه یا زبان گاز نگیرید.
۵- از مایعات سرد و رژیم غذایی نرم استفاده کنید ،خوردن یک سوپ پر کالری را فراموش نکنید.
۶- از کشیدن سیگار، قلیان و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات حداقل تا ۴۸ ساعت خودداری نمایید. در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از تف کردن و شستسوی دهان خودداری کنید. از دستکاری ناحیه جراحی با دست و ابزار خودداری کنید.
۷- از روز دوم بعد از عمل بطور مرتب دهان خود را با آب نمک رقیق یا سرم نمکی شستشو دهید .
۸- خروج مقداری خونابه از محل دندان کشیده شده به مدت چند روز طبیعی بوده و جای نگرانی نیست .
۹- در صورتیکه بعد از برداشتن گاز استریل خونریزی ادامه داشت ،مجددا یک تکه گاز استریل مرطوب شده را بر روی محل دندان کشیده شده گذاشته ،با فشار ملایم دهان را ببندید و از بیرون کمپرس سرد (کیسه یخ در داخل حوله پارچه ای یک دقیقه کمپرس و چهار دقیقه استراحت ) نمایید
۱۰- در صورتیکه خونریزی غیر عادی داشتید به دندانپزشکی مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر روی زخم اجتناب نمائید.
۱۱- گاهی اوقات به علت در آمدن لخته ی خون از حفره ی دندان کشیده شده ،عارضه ای بوجود می آید که اصطلاحا درای ساکت ” یا (حفره ی خشک ) نامیده میشود . این عارضه درد نسبتا شدیدی داشته و بعد از ۲-۳ روز بوجود می آید ،در صورت بروز آن به دنداپزشکی مراجعه نمائید .
۱۲- احتمالا دهان تا چند روز بعد از کشیدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد که طبیعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد .
۱۳- در صورت وجود بخیه ۵ الی ۷ روز بعد از جراحی برای خارج کردن نخ بخیه به دندانپزشکی مراجعه نمایید ، مگر اینکه بخیه شما جذبی باشد.
۱۴- افرادی که از دارو های رقیق کننده خون مانند (آسپیرین، وارفارین، پلاویکس و… ) استفاده می کنند ممکن است خونریزی را حتی تا چند روز بعد از کشیدن دندان و جراحی تجربه کنند، لذا بهتر است این افراد به مدت طولانی تری از تف کردن خودداری کنند و از گاز روی ناحیه جراحی تا چندین روز بعد از جراحی استفاده کنند. معمولا در این موارد جراح توضیحات لازم را به بیمار خواهد داد.
۱۵- تورم ناحیه صورت تا ۱ – ۲ روز پس از جراحی به حد اکثر خود می رسد و پس از آن طی ۱ – ۲ هفته کاهش می یابد . پس از جراحی استفاده از کمپرس یخ بر روی صورت ، به کاهش ورم کمک می کند . (یک دقیقه کمپرس و سپس چهار دقیقه برداشتن کمپرس یخ).
۱۶- در موارد نادر احتمال کبودی صورت وجود دارد که این کبودی پس از یک هفته کاملا خوب می شود.
۱۷- رعایت بهداشت دهان باعث کاهش احتمال عفونت و تسریع بهبود می شود بنا بر این روزی ۲ – ۳ بار دهان خود را مسواک زده و پس از آن از دهانشویه یا آب و نمک رقیق استفاده کنید .(البته در اولین روز بعد از عمل به هیچ وجه دهان را نشوید یا تف نکنید ) بهتر است مسواک زدن ناحیه جراحی را از روز بعد از عمل شروع کنید .
۱۸- استراحت به مقدار کافی و پرهیز از فعالیت بدنی سنگین باعث تسریع بهبود می شود .
۱۹- اگر جراحی به قصد نمونه برداری انجام شده است، نمونه تحویل داده شده به شما باید حتما در ازمایشگاه آسیب شناسی بررسی شود . نمونه را به آزمایشگاه معرفی شده تحویل داده و بعد از مشخص شدن نتیجه ، جواب را به دندانپزشک خود ارائه دهید.

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندانی

۱- تکه گاز قرار داده شده بر روی ناحیه جراحی ایمپلنت را به مدت حدود نیم ساعت روی آن فشار دهید..
۲- آب دهان خود را قورت دهید و از مک زدن محل زخم و خالی نمودن آب دهان (تف کردن) به مدت یک روز جدا خودداری فرمایید ..
۳- داروهای تجویز شده را سر وقت و دقیق مصرف کنید ..
۴- از روز اول جراحی برای جلوگیری از تورم کمپرس یخ نمایید .(تکه ای یخ را در پلاستیک فریزری گذاشته و بطور متناوب از روی گونه بر موضع جراحی قرار دهید ، ۱ دقیقه کمپرس سرد و ۴ دقیقه بدون کمپرس).
۵- در روز اول جراحی از خوردن غذاهای سفت و داغ پرهیز کنید.بهتر است از مایعات سرد و رژیم غذایی نرم استفاده کنید. خوردن یک سوپ پرکالری توصیه می گردد..
۶- در روز اول جراحی از مسواک زدن و شستن دهان پرهیز کنید . روز بعد از جراحی مسواک زدن را شروع کنید و روی ناحیه ی ایمپلنت را حداقل تا ۵ روز بعد مسواک نزنید.

درمان ریشه